Een klantportal is onmisbaar in het bedrijfsleven

Een klantportal kan een bedrijf of organisatie enorm veel voordelen bieden, want met deze oplossingen kun je veel processen automatiseren. Terwijl je ook een extra dienst verleend aan je klanten, business partners en cliënten. Met een klantenportaal ben je feitelijk 24 uur per dag en 7 dagen in de week bereikbaar. Terwijl je geen personeel nodig hebt om het klantcontact te beheren. Als je besluit om te investeren in een portal is het wel goed om te weten welke keuzes je hebt en welke portal het beste op jouw bedrijf of organisatie aansluit. In onze blog vertellen we meer over de verschillende soorten klantenportals die je kunt laten implementeren. 

In welke sectoren wordt een klantportal geïmplementeerd?

In vrijwel iedere sector kan een klantportal uitkomst bieden. Of je nu een webshop voor particulieren of de zakelijke markt hebt of een bepaalde dienst levert. Ook overheidsinstanties, gemeenten, huisartsen en ziekenhuizen hebben baat bij een klantenportaal. Een klantportal zorgt immers voor interactie met de klant en je faciliteert dat klanten en cliënten veel zaken zelf kunnen regelen. Zonder dat ze een e-mail hoeven te sturen, een live chat moeten opstarten of een telefoontje moeten plegen.

Klantportal voor klanten

Heb je een webshop en verkoop je producten? Of lever je een bepaalde dienst? Dan is het zeker een overweging waard om een klantportal te implementeren. Met een klantenportaal kan een klant op jouw website in zijn eigen omgeving inloggen en veel zaken zelf regelen. Van het plaatsen van een bestelling tot aan het aanvragen van een retour en van een vraag aan de helpdesk stellen tot aan het downloaden van facturen. Heb je zakelijke klanten, business partners en leveranciers? Dan kun je een vergelijkbare klantenportaal implementeren die wel iets uitgebreider is. Je zou dan bijvoorbeeld overeengekomen inkoopcondities kunnen vastleggen en je kunt zakenpartners via het portaal meer inzicht geven in hoeveel omzet er gezamenlijk is gegenereerd.

Klantportal voor overheid en gemeenten

Overheidsinstanties en gemeenten investeren ook steeds vaker in een klantenportaal om gebruikers steeds beter te faciliteren. De website van de Belastingdienst is een goed voorbeeld van een klantportal. Je kunt inloggen, je belastingaangifte doen en bekijken en andere zaken met betrekking tot de belastingen regelen. Waar je vroeger nog urenlang in de wachtruimte bij het gemeentehuis zat om bijvoorbeeld een ID-kaart of een rijbewijs te verlengen, kun je tegenwoordig via een klantportal aanvragen doen en afspraken inplannen.

Cliënt portalen in de medische sector

De cliënt portalen in de medische sector zijn ook klantenportals die patiënten beter moeten faciliteren. Vooral huisartsen en ziekenhuizen implementeren steeds vaker een klantportal zodat patiënten inzicht krijgen in hun medisch dossier, herhaalrecepten kunnen aanvragen of korte vragen aan de dokter kunnen stellen. Enerzijds is het prettig voor patiënten om direct te kunnen schakelen en actie te ondernemen als dat nodig is terwijl artsen en assistenten worden ontzorgd, omdat patiënten nu veel zaken zelf via het internet kunnen regelen. Vooral in de huidige tijd waarin de werkdruk bij huisartsen en ziekenhuizen enorm hoog is.

Klantportal laten maken? Check HybrIT – Smart Solutions for Smart Businesses.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *