Wat is google AdWords? Google AdWords is het programma van google om advertenties te plaatsen op internet. In google AdWords kun je advertenties maken en bieden op zoekwoorden. Je kunt google AdWords uitbesteden aan een online marketingbureau die jou kan helpen om een campagne op te zetten om vindbaar te worden op internet. Om vindbaar te worden op google kun je gebruik maken van SEO of SEA. SEO staat voor Search Engine Optimization, dit wordt ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. SEO valt onder de organische zoekresultaten van google. SEO kun je optimaliseren door te voldoen aan de criteria van google. Een paar voorbeelden van deze criteria zijn:
- Zoekwoordengebruik
- Content
- Link building
- On page factoren
Google hanteert meer dan 200 criteria waardoor je de vindbaarheid en positie van jouw website kunt verbeteren!
De andere variant van google om vindbaarheid te creëren is SEA. SEA staat voor Search Engine Advertising. Ook SEA heeft te maken met zoekmachineoptimalisatie. Het verschil tussen SEO en SEA is dat je bij SEO langer moet wachten voordat je resultaat ziet, bij SEA is het resultaat sneller zichtbaar doordat je gebruik maakt van google AdWords. Ook zijn er nog andere varianten van Google ads. Bij het gebruik van Google AdWords wordt gebruik gemaakt van zoekwoorden waarvoor betaald moet worden. De prijs van een zoekwoord wordt via biedingen op een soort veiling bepaald. De prijs die aan een zoekwoord wordt gekoppeld wordt ook wel CPC genoemd, dit staat voor Cost Per Click.
Waarom google AdWords uitbesteden?
Je kunt google AdWords uitbesteden aan een online marketingbureau. Een online marketingbureau is gespecialiseerd in het optimaliseren van jouw vindbaarheid en positie in google! Door gebruik te maken van het vakmanschap van een online marketingbureau geef je de online marketing uit handen. Hierdoor heb jij meer tijd om je te richten op de kern van je organisatie. Samen met een online marketingbureau maak je een plan en strategie zodat er kan worden gewerkt naar het maximaalhaalbare resultaat!
Waar staan mijn geadverteerde advertenties?
Waar staan mijn geadverteerde advertenties? Als je in google gaat zoeken naar een trefwoord in de zoekbalk krijg je de resultatenpagina, dit wordt ook wel de SERP genoemd. SERP staat voor Search Engine Result Page. Betaalde en geadverteerde advertenties staan boven in de resultatenpagina, vaak staat er ook een klein logo of embleem bij het resultaat dat dit een betaalde advertentie is. Onder de betaalde advertenties in de resultaten staan de organische zoekresultaten. Dit zijn SEO-resultaten, goed geoptimaliseerde websites die gevonden worden op basis van de criteria die google hanteert.
Waarom kiezen voor SEA?
Waarom kiezen voor SEA? Als je een SEA campagne start dan gaat deze meteen in werking en online. Bij SEO moet je langer wachten voordat je resultaat ziet, als je snel te werk wilt gaan en resultaten wilt boeken is SEA de beste keuze. Daarbij kun je bij SEA gericht te werk gaan doordat je jouw campagne kunt focussen op een doelgroep. Dit kun je doen door gebruik te maken van de juiste trefwoorden. Een ander groot voordeel van SEA is dat de campagne inzichtelijk wordt door statistieken, als iet dus niet werkt kun je hier meteen op inspelen om geen tijd te verspillen! Heb je meer tijd voor je campagne of een kleiner budget voor je marketing dan is SEO misschien wel wat voor jou!