Wil je een eigen webshop beginnen, maar heb je nog geen idee waar je moet beginnen? In dit stappenplan geven we je handvaten om jouw bedrijf op te zetten, tips en andere praktische zaken.
In principe kan iedereen namelijk een online winkel beginnen. Echter is het belangrijk om rekening te houden met een aantal aspecten om het niet als te overweldigend te ervaren. Ontdek ons stappenplan als basis voor een succesvolle webshop.
Een goede voorbereiding is het halve werk
- Bedenk een goed concept en kies een product voor je webshop
Dit is één van de grootste uitdagingen en het is belangrijk om hier genoeg tijd in te investeren. Analyseer waar een bepaalde doelgroep tegenaan loopt, waar er behoefte aan is en hoe jij dit kunt oplossen. Daarnaast is ook van je hobby je werk maken een goed uitgangspunt, omdat je gemotiveerd blijft, maar ook inzicht hebt in de wensen en behoeften van de doelgroep.
- Schrijf je plannen uit in een overzichtelijk ondernemingsplan
Door je ideeën overzichtelijk op papier te zetten kun je duidelijk in kaart brengen wat het concept precies inhoudt en welke producten je wilt verkopen. Doe tevens ook onderzoek naar concurrenten en denk na over zaken als marketing, logistiek en financiën.
- Bedenk de naam van je bedrijf en ontwerp het logo van je webwinkel
De naam van je webshop is een belangrijk element bij het opzetten van je webshop. Wat past er bij de producten die je aan gaat bieden? Wat wil je uitstralen? De naam en logo moet herkenbaar zijn voor klanten en tevens is het aan te raden om de naam ook te combineren met de URL van je webshop. Controleer dus goed of het domein nog beschikbaar is.
- Inschrijven bij de Kamer van Koophandel
Voordat je kunt starten met je webshop, dien je je onderneming in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Pas na deze inschrijving, mag je producten via je webshop verkopen.
Het inrichten en bouwen van je webshop
Het is officieel! Jouw onderneming is ingeschreven en het is nu toegestaan om producten online te verkopen. Het is tijd om je webshop te gaan bouwen en in te richten. Houd hierbij ook rekening met SEO, zodat potentiële klanten je kunnen vinden, maar kijk ook zeker naar de afspraken die je maakt met eventuele leveranciers. Doe ook onderzoek naar de juiste verkoopkanalen en overweeg social media kanalen en marketplaces.
Verzeker jezelf van een goede orderflow
Het plan is er, je hebt onderzoek gedaan en de webshop met de producten is bijna klaar voor lancering. Beheer je de producten vanuit een magazijn? Dan is het ook aan te raden om te kiezen voor een WMS software voor webshops. Hiermee heb je actueel inzicht in de voorraadstatus en zijn diverse processen geautomatiseerd. Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om dit eerst vanuit thuis te regelen en na groei te kiezen voor een warehouse of magazijnbeheer. Een goede orderflow is van groot belang voor de klanttevredenheid en zorg dus dat dit perfect staat, voordat je online gaat.
De lancering van jouw website!
Het is zover! Je kunt je website gaan lanceren! Nu is het tijd om je klanten aan te trekken, de focus te leggen op marketing en alles in goede banen te leiden. Met bovenstaande stappen, van de voorbereidingen tot aan de lanceringen kun je zorgen voor een succesvolle webshop. Hieronder vind je nog een aantal tips:
- Denk na over eventuele partners, zoals een webshopbouwer of een softwarepakket van https://montawms.com/ om jouw webshop naar een hoger niveau te tillen.
- Onderschat niet hoeveel tijd er in de voorbereiding en doorontwikkelingen van je webshop zit.
- Durf creatief te zijn, laat je inspireren en volg je eigen ideeën. Geloof vooral in jezelf!