De beste internet abonnementen vergelijken


Vaste telefonie en internet zijn bijna vanzelfsprekend in ons dagelijks leven. We denken nauwelijks na bij het versturen van een e-mail of het plegen van een telefoontje. De mogelijkheden zijn de afgelopen jaren ook steeds groter geworden. U kunt nu voordelig en soms zelfs onbeperkt bellen binnen Europa en de snelheid van internetverbindingen is verveelvoudigd. Dat geldt ook voor het aantal aanbieders én varianten van deze diensten, wat het lastig maakt om de juiste keuze voor een abonnement te maken. Deze website helpt u daarbij. Dat doen we niet alleen door informatie te geven, maar ook door u zich af te laten vragen wat uw behoeften precies zijn.

Vergelijken loont

U kunt natuurlijk een apart telefonie- en/of internetabonnement afsluiten, maar het is tegenwoordig ook mogelijk om deze diensten in pakketvorm bij één provider af te nemen. We zetten de voor- en nadelen van dit soort constructies op een rijtje, zodat u goed geïnformeerd kunt vergelijken en zo een beslissing kunt nemen over uw nieuwe abonnement. Gelukkig zijn er ook objectieve vergelijkende sites die u helpen de juiste keuze te maken door in dit geval internet tarieven te vergelijken in vergelijkingstabellen. Zoek altijd naar de beste internet provider(dat is niet altijd de goedkoopste).

Waar moet ik op letten als ik een internetabonnement afsluit?

De belangrijkste tip is om vooraf voor uzelf vast te stellen wat voor internetgebruiker u bent. Wilt u alleen surfen en uw e-mail checken, dan voldoet het goedkoopste abonnement meestal prima. Wilt u echter dag en nacht online zijn en veel zware bestanden downloaden, dan is het aan te raden om een duurder abonnement te nemen. Niet alleen omdat de snelheid daarvan hoger ligt, maar ook omdat u zo een ruimere datalimiet krijgt.

Wat zijn de voor- en nadelen van  gecombineerde abonnementen?

Het voordeel is dat u vaak goedkoper uit bent dan wanneer u aparte abonnementen af zou sluiten. Ook is het voor uw administratie erg gemakkelijk dat u meerdere diensten op één factuur tegenkomt. Bedenk echter wel dat u erg afhankelijk wordt van één aanbieder: als u niet tevreden bent over één of meer van de afgenomen diensten, is het lastiger om alleen voor die dienst over te stappen naar een andere provider. Bovendien betaalt u één prijs voor meerdere diensten, waardoor het niet duidelijk is wat deze diensten afzonderlijk kosten.

Hoe kan ik op de kosten besparen?

Het meest voor de hand liggende antwoord is: door meerdere diensten bij één provider af te nemen. Als u zelf weinig belt, maar wel bereikbaar wilt zijn op een vaste telefoonlijn kunt u bovendien overwegen om een budgetlijn te nemen: dan betaalt u meer voor gesprekken, maar de vaste maandelijkse bijdrage is lager. Ook bellen via internet kan geld besparen, want dan heeft u uw ‘normale’ telefoonlijn niet meer nodig. Verder blijft het erg belangrijk om providers met elkaar te vergelijken. Er zijn gespecialiseerde websites waarop u kunt berekenen welk abonnement in uw situatie het voordeligst is.

Wat is het verschil tussen internet via de kabel en ADSL?

Internet via de kabel loopt via de draad waarmee ook het televisie signaal binnenkomt, terwijl ADSL via de telefoonlijn loopt. In theorie kan de kabel hogere snelheden aan dan ADSL, maar die limiet is nog niet bereikt. Als u ver van de telefooncentrale woont, kan de snelheid van ADSL wel behoorlijk inzakken. Tegenwoordig is er natuurlijk ook glasvezel internet. Dit is het meest snelle internet wat mogelijk is. Helaas beschikken veel huishoudens nog niet over een glasvezelaansluiting. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *