Narrowcasting software kan goed werken voor jouw marketing

Narrowcasting software kan goed werken voor jouw marketing

Waar de term narrowcasting tien jaar geleden nog amper voorkwam, is dit nu wel anders. De opkomst van narrowcasting heeft dan ook een flinke vlucht genomen de afgelopen tien jaar. Dit is mede te danken aan de komst van lcd- en plasmaschermen. Hierdoor is narrowcasting eenvoudiger en op meer locaties toe te passen. Ook is de hardware voor narrowcasting flink verbeterd waardoor er meer mogelijk is. Daarnaast speelt interactiviteit een steeds belangrijkere rol bij narrowcasting. Door middel van touchscreens is het mogelijk om intuïtieve interfaces te creëren op het scherm van een informatiezuil.

Over narrowcasting

Wat is narrowcasting nu eigenlijk? Narrowcasting wordt gedefinieerd als het uitzenden van informatie op moderne beeldschermen. Deze term wordt nog weleens verward met de term broadcasting. Maar waar broadcasting gericht is op een grote doelgroep, richt narrowcasting zich juist op een specifieke doelgroep op een specifieke plaats. Een bedrijf kan narrowcasting breed inzetten om op een mooie manier zowel intern naar eigen personeel als ook extern naar klanten en partners te communiceren. Het is een vorm van communicatie waarbij de doelgroep op een bepaalde locatie door middel van narrowcasting schermen wordt bereikt.

Interne communicatie

Narrowcasting is er in vele vormen en uitvoeringen, geheel afgestemd op het te bereiken doel. Zo kan narrowcasting, ook wel digital signage genoemd, zowel voor interne als externe communicatie worden ingezet. Bij interne communicatie valt te denken aan communicatie naar het personeel toe. Zo kan narrowcasting als een soort elektronische nieuwsbrief fungeren binnen het bedrijf. Personeel wordt bijvoorbeeld bij de koffieautomaat of al wachtende op de lift geïnformeerd over de laatste nieuwtjes. Op die manier blijft iedereen binnen het bedrijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Daarnaast kan narrowcasting voor interne communicatie ook worden ingezet voor het voorstellen van nieuw personeel, interne vacatures, het verwelkomen van bezoekers of het vertonen van het lokale weerbericht

Externe communicatie

Narrowcasting kan ook worden ingezet voor externe communicatie. Dit is dan ook een veelgebruikte toepassing. Bij externe communicatie valt te denken aan communicatie naar klanten, leveranciers en partners toe. Zo kan narrowcasting worden ingezet om aanbiedingen te presenteren aan een specifieke doelgroep van het bedrijf. Narrowcasting biedt dan een mooie tool om deze aanbiedingen kenbaar te maken aan het publiek. Daarnaast kan het ook voorkomen dat een bedrijf afwijkende openingstijden wilt communiceren naar klanten of leveranciers. Ook hiervoor kan narrowcasting worden ingezet.

Narrowcasting voor marketingdoeleinden

Zoals we gezien hebben, kan narrowcasting zowel voor interne als ook externe communicatie prima worden ingezet. Het is een effectieve vorm van communicatie richting eigen personeel, klanten, leveranciers en zakenrelaties. Narrowcasting vormt dan ook steeds vaker een onderdeel van de marketingstrategie van bedrijven. En dat is niet zo gek, want door middel van narrowcasting schermen kan een specifieke doelgroep op een specifieke locatie effectief worden bereikt. Zo kan narrowcasting in een winkel worden ingezet om bezoekers te informeren over nieuwe producten en aanbiedingen. Dit wordt ook wel instore marketing genoemd, waarbij het gedrag van het winkelende publiek wordt beïnvloed. Daarnaast wordt narrowcasting ook in toenemende mate in het openbaar vervoer ingezet, en dan met name om reizigers van actuele reisinformatie te voorzien. Ook in het straatbeeld, in de horeca en in ziekenhuizen kan narrowcasting ideaal worden ingezet.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *